Derin Mevzu - Peter Ağoğlu



Derin mevzular düşündüğüm oluyor bazen, mesela bugün örümcek adam. 

Ya hadi tamam, özel yetenekleri, doğa üstü güçleri olan kötülerin kişisel mevzusu oluyor kendisiyle falan, olmasa bile güçlerinden dolayı sidik yarıştırabilecek durumdalar, bunu anlayabilirim. Ama o araba hırsızları, soyguncular neye dayanarak hareket ediyor? Spaydırmen dediğimiz adam, New York dışına çıkmıyor ki, sen atla bir trene, git başka yerde şansını dene. En kötü oraya gelmeye kalksa bile, New York'da olduğu kadar yüksek bina yoktur, sana yetişmesi daha zor yani. Niye heyecan yapıyorsun bu kadar, anca film uzuyor tuvalete gidemiyoruz. 

Ama örümcek adam iyidir iyi, hep sevmişimdir. 

"Büyük güçten büyük sorumluluk doğar." Buna benzer cümleleri felsefe derslerinden hatırlıyorum, orada arkasından daha detaylı açıklaması da oluyordu ama ben hep Peter Parker'ın amcası Ben'den biliyorum. Açıklamasını yapmadan güzelce bırakıyor cümleyi ortaya, oradan kim ne alıyorsa alsın. 

Nedir bu güç? Ve hangi sorumlulukları yükler? 

Felsefeciler "bilgi" yada "zeka" der sanırsam, ve bunlara sahip insanların diğerlerini de aydınlatması gerektiğini savunur. Örümcek Adam da ip atabiliyor diye, bütün dünya'nın (yani New York) can güvenliğinden sorumlu. 

Bana soran olmasa da; bence günümüzde en büyük güç sevgi. Şartlar sevmeyi gitgide zorlaştırırken, peşinden koştuğumuz değerler gün geçtikçe yüzeyselleşirken, "yaradılanı severim yaradandan ötürü" yerini "Bunu seveceğime cehennem ateşinde kulaç atarım" cümlesine bıraktı bırakacakken, bir insanı kan bağı olmadan da aile gibi sevebilmekten daha öte bir güçlülük göstergesi düşünemiyorum. Dünyayı sevgi kurtaracak demiyorum, ama ondan başka bunu başarabilecek de yok. Sevilen de adam olsun, farkına varsın: Sevilmek bir beceri değildir. Sevilmişsen, karşındakinin sevme yeteneğinden. Sebepsiz yere değer gören, değerini düşürecek hareketlerde bulunmasın. 

Spiderman 3'ün sonlarında, "Öldüremeyeceğin şeyi yaralama" repliğini de beğenirim mesela. Yani diyor ki, sevemeyeceğinin kalbine kurulma...

Hayat ne garip, Örümcek Adam falan



Yorumlar

  1. Ben sevgi ile yıkılan nice duvarlar gördüm. Ama kullanılmaya da müsait bir olgu tabi. Yalnız bırakmamalı. Seveceksin, evet, ama "akıl" ile ;) sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevginin zararlarını bizzat yaşayıp, hala sevmek önemli olan. Zaten hep faydasını gördüğümüz şeyin arkasında durmak, pek de bir "duruş" ifade etmez fikrimce.

      Ve kendim için konuşayım, sevmek ve akıl, aynı anda denk getiremedim hiç, denemem de sanırım:))

      Sil
  2. ben de sevdim o repliği şimdi... güzelmiş..

    YanıtlaSil
  3. Yazıyı dün okudum, çok da keyif aldım okurken. Hatta hangi kısmına değinsem bilemiyorum. Ama, en önemlisini unutmadan yazayım. Zaten ailevi bağlar sevgi için yeterli değil, hatta sevgi seviyorum demekle biten bir şey de değil. Sorumluluklarını üstlenmediğin şey sevgi olmuyor, olamıyor. Laf kalabalığı oluyor. Örümcek adamın -sanırım- bileklerinden çıkan ipler beni rahatsız etmese ben de sevebilirdim kendisini :) Bilhassa o sondaki "Öldürmeyeceksen yaralama." cümlesi sebebiyle bi ısınmadım değil hatta...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En başta "Dark Knight" serisi olmak üzere, çoğu süper kahraman filmini birden fazla kez izlemeyi bile tavsiye ederim herkese. Süper güçler, özel yetenekler vs vs herkesin hoşuna gitmiyor biliyorum, açıkcası bazıları efektleri abarttığında benim için bile aşırıya kaçabiliyor mesela, keyif alamıyorum bir yerden sonra.
      Ama o filmlerin, her ne kadar doğa üstü olabilseler de, temelinde yatan konular, işlenen duygular hayatın tam da içinden.
      Henüz burada paylaşmadığım bir yazımdan örnek de vermek isterim abla sana; Örümcek adam olsun, Batman olsun, iyilik için savaşmak hiçbiri için kolay olmuyor. Sürekli kendi özel hayatlarına devam edip kendi arzularına yoğunlaşmakla kendini toplumun iyiliğine adamak arasında gitgel yaşıyorlar, ve kahramanlıklarına rağmen insanların büyük kısmı, kendilerini kötü de biliyor. Bunlara karşın filmin kötü karakteri, yürüdüğü yolun doğruluğundan o kadar emin ki, baştan sona kadar gram şüphe duymuyor bundan, ve geri adım atmaktansa ölmeyi tercih ediyor.

      Sanırım bu yüzden en çok iyi yazılmış kötü karakterli filmleri sevdim her zaman..

      Sil
  4. "Sebepsiz yere değer gören, değerini düşürecek hareketlerde bulunmasın."
    Tayfun arkadaş, ben bu cümleye hala gülüyorum. Ne güzel ne güzel! Sen çok yaşa:) Ve tabii çok yaz.

    YanıtlaSil
  5. Nerdeeeen nereye.. Güzel bağlamışsın. Katılıyorum öldürmeyeceksen yaralamanın alemi yok. Lakin bunu anlayacak adam da yok.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder